Muut oikeudelliset tiedot

Näytä PDF

Isolla alkukirjaimella kirjoitettujen termien merkitys on se, joka niille on annettu yleisissä käyttöehdoissa täällä.

Sisällysluettelo 

  1. 1. Alustan toiminta

  2. 2. Viittaamisen, viittauksen poistamisen ja paremmuusjärjestykseen asettamisen ehdot

  3. 3. Tietoa Alustalla julkaistuista arvosteluista

  4. 4. EU:n viranomaiset

  5. 5. Tietoa aktiivisista vastaanottajista

  6. 6. Riita-asian ratkaiseminen

1. Alustan toiminta 

1.1 Suhteiden solmiminen

Back Market -alusta on osoitteessa www.backmarket.fi toimiva JUNG S.A.S. -yrityksen tarjoama alusta, jossa

  • kuluttajat voivat ostaa kunnostettuja elektroniikkatuotteita alustalla toimivilta ammattimyyjiltä

  • yksityiset henkilöt, kuluttajat tai ammattilaiset voivat myydä käytettyjä elektroniikkatuotteita edelleen ammattilaisille, jotta nämä voivat kunnostaa tuotteet jälleenmyyntiä varten

JUNG S.A.S. toimii välittäjänä Myyjien ja Ostajien välillä. Se ei missään muodossa ole Alustalla Myyjien suoraan Ostajille myymien Tuotteiden myyjä tai ostaja.

1.2 Taloudelliset ehdot

Ostajat maksavat tuotteensa hinnan suoraan alustalla luotettavan maksupalveluntarjoajan kautta. Myyjät antavat JUNG S.A.S:lle valtuudet vastaanottaa Myyjien nimissä ja puolesta Ostajien maksamat summat.

Myyjät määrittävät tuotteiden hinnat ja toimituskustannukset vapaasti.

Lisäksi Ostajat maksavat JUNG S.A.S:lle palvelumaksun, jonka tarkka summa ilmoitetaan, ennen kuin Ostaja vahvistaa tilauksen. 

Myyjien on maksettava JUNG S.A.S:lle kuukausittainen maksu ja palkkio kaikista vahvistetuista maksutapahtumista, jotka Myyjä on suorittanut Alustalla. Palkkion määrä vastaa kiinteää osuutta maksutapahtuman summasta, mukaan lukien kaikki verot (mukaan lukien toimituskulut).

1.3 Takuut

Sovellettavat oikeudelliset takuut ja Myyjien tarjoama kaupallinen takuu on määritetty yleisissä käyttöehdoissa täällä.

Jotta Ostaja voisi käyttää oikeuksiaan, hän voi kirjautua sisään asiakastililleen napsauttamalla asiaan kuuluvassa tilauksessa olevaa Pyydä apua -painiketta tai täyttämällä yhteydenottolomakkeen, joka on saatavilla tästä linkistä.

2. Viittaamisen, viittauksen poistamisen ja paremmuusjärjestykseen asettamisen ehdot

2.1 Viittaaminen

Alustalla on vain ammattimyyjiä. Jotta Myyjät voivat tarjota tuotteitaan myyntiin alustalla, heidän on avattava myyjän tili ja sitouduttava noudattamaan erityisesti 

  • voimasssa olevia määräyksiä

  • alustan laatukriteerejä logistiikan hallinnan (toimitusajat, varastonhallinta, toimitettujen tuotteiden laatu) osalta. Nämä kriteerit on selitetty myyjän yleisissä ehdoissa ja laatustandardissa 

  • Yleiset myyntiehdot ovat saatavilla täällä

Myyjät voivat julkaista Alustalla vain kunnostettuihin elektroniikkatuotteisiin liittyviä tarjouksia.

2.2 Viittauksen poistaminen

Jung S.A.S pidättää oikeuden poistaa viittauksen Myyjään, joko käytännön syistä tai rikkomuksen vuoksi. 

Oletusarvoisia syitä viittauksen poistamiseen voivat olla

  • voimassaolevan lainsäädännön noudattamatta jättäminen 

  • yleisten myyntiehtojen tai laatustandardin noudattamatta jättäminen.

Jung S.A.S pidättää oikeuden poistaa viittauksia tuotteisiin, 

  • joiden markkinoiminen olisi kiellettyä tai laitonta 

  • jotka aiheuttaisivat vaaran terveydelle, turvallisuudelle tai ympäristölle

  • joita ei ole pakattu uudelleen

  • joita tarjoavat Myyjät, joiden nimi on poistettu.

2.3 Kunnostettujen tuotteiden asettaminen paremmuusjärjestykseen

Tulossivuilla näkyviin tarjouksiin viitataan Myyjien tarjoamien tuotteiden parhaan hinta-laatusuhteen mukaisesti. Tämän suhteen määrittää JUNG S.A.S:n kehittämä algoritmi.

Tärkeimmät parametrit, jotka JUNG S.A.S:n algoritmi ottaa huomioon tarjouksiin viittaamisessa, ovat seuraavat:

  • tuotteen hinta 

  • Ostajien tuotteesta ja Myyjästä antama arvio (keskiarvo kaikista kuluttajien tuotteen vastaanottamisen jälkeen antamista arvioista) 

  • Myyjän tilauskäsittelyn laatu (viallisten tuotteiden osuus, myyjän lähettämien huonojen tuotteiden tai lisätarvikkeiden osuus, heikossa esteettisessä kunnossa olevien tuotteiden osuus) 

  • myöhässä toimitettujen tilausten osuus 

  • maksutavat.

3. Tietoa Alustalla julkaistuista arvosteluista 

Vain Ostajat, jotka ovat julkaisseet vähintään yhden tilauksen Alustalla, voivat julkaista arvosteluja tuotteista ja toimituksesta.

Ostaja voi antaa pistemäärän 1–5 ja lisätä arvosteluunsa kommentin. Tiettyjen tuotteiden kohdalla Ostaja voi antaa erityisen arvion (hinta-laatusuhde, toimitus, pakkaus ja puhtaus, yleinen sujuvuus, esteettinen näkökulma).

Ostaja voi jättää arvostelun napsauttamalla hänelle noin yksi viikko tuotteen toimituksen jälkeen tätä tarkoitusta varten lähetetyssä sähköpostiviestissä olevaa linkkiä. Hän voi myös lähettää arvostelun asiakastilinsä kautta napsauttamalla Omat tilaukset -välilehteä. 

Binnen dertig (30) dagen na ontvangst van een product heeft de Koper de mogelijkheid om zijn review te wijzigen via zijn klantaccount, door te klikken op het tabblad "Mijn bestellingen".

De Koper kan ook op elk moment vragen om zijn review te verwijderen door zijn verzoek te sturen naar het volgende adres: legal@backmarket.com

JUNG S.A.S. ei maksa mitään korvausta arvostelun antamisesta.

Vain ostetuista tuotteista annetut arvostelut julkaistaan. Arvostelun lähettämisen ja sen julkaisemisen välissä on enintään 1 arkipäivä. 

Algoritmimme asettaa arvostelut paremmuusjärjestykseen ottamalla huomioon erityisesti arvostelun pistemäärän ja pituuden. Ne voidaan myös luokitella aikajärjestyksen, relevanssin, korkeimman pistemäärän tai matalimman pistemäärän perusteella sen mukaan, mitä käyttäjä on valinnut. Arvostelut pysyvät verkossa niin kauan kuin niihin liittyviä tuotteita on mynnissä Alustalla. 

Julkaisemme positiivisia ja negatiivisia arvosteluja ilman moderointia ennen julkaisemista. Julkaisemisen jälkeen mahdollisia halventavia, loukkaavia tai herjaavia arvosteluja voidaan kenen tahansa asianosaisen pyynnöstä poistaa Back Marketista, erityisesti seuraavissa tapauksissa:

  • Arvostelua käytetään mainostustarkoituksiin.

  • Arvostelu julkaistaan useita kertoja tai eri tileillä.

  • Arvostelu ei liity aiheeseen tai käsittelee ostokokemusta, ei tuotetta.

  • Arvostelu koskee toista tuotetta. 

  • Arvostelussa rohkaistaan ostamaan kilpailijalta.

  • Ostajan antama pistemäärä on epäjohdonmukainen. 

  • Arvostelu sisältää kommentointia tai sisältöä, joka on poliittista tai sosiaalista, herjaavaa, hävytöntä, loukkaavaa, liian seksuaalista, voidaan katsoa herjaavaksi tai arvostelu on verrattavissa henkilökohtaisiin hyökkäyksiin.

  • Arvostelu on valheellinen, harhaanjohtava tai Myyjän kirjoittama.

  • Arvostelu on laiton tai liittyy laittomaan sisältöön.

  • Arvostelu on kolmansien osapuolten oikeuksien suojaama. 

  • Arvostelu on julkaistu identiteettivarkauden seurauksena.

  • Arvostelu sisältää henkilötietoja tai luottamuksellisia tietoja. 

  • Arvostelu yllyttää vihaan, syrjintään, homofobiaan, ksenofobiaan, rasismiin tai väkivaltaan.

Mikä tahansa asianosaisista tahoista voi lähettää pyynnön väheksyvän, loukkaavan tai herjaavan arvostelun poistamisesta, kuten yllä on kuvattu, seuraavaan osoitteeseen: legal@backmarket.com

4. EU:n viranomaiset 

Jos olet EU:n jäsenvaltioiden, Euroopan komission tai Euroopan digitaalisten palvelujen komitean viranomainen, voit ottaa yhteyttä Back Marketiin suoraan osoitteessa authorities@backmarket.com.  

Jos et ole EU:n jäsenvaltioiden, Euroopan komission tai Euroopan digitaalipalvelukomitean viranomainen, et voi käyttää tätä sähköpostiosoitetta. Voit kuitenkin ottaa suoraan ja nopeasti yhteyttä Back Marketiin kirjautumalla asiakastilillesi ja napsauttamalla asianomaisen tilauksen "Hae apua" -painiketta tai täyttämällä yhteydenottolomakkeen, joka on saatavilla tästä linkistä.

Tätä osoitetta voivat käyttää myös jäsenvaltioiden markkinavalvontaviranomaiset, jotka voivat olla suoraan yhteydessä Back Marketiin tuoteturvallisuusasioissa.

Tähän osoitteeseen lähetettävien viestien on oltava englannin- tai ranskankielisiä.

5. Tietoa aktiivisista vastaanottajista

Digipalvelusäädös on eurooppalainen säädös, joka astui voimaan marraskuussa 2022. Sen tarkoituksena on luoda yhteiset säännöt välittäjien velvollisuuksista ja vastuista kaikkien käyttäjien korkeatasoisen suojelemisen varmistamiseksi.

Me Back Marketilla olemme sitoutuneet varmistamaan asiakkaiden turvallisuuden maailmanlaajuisesti ja arvostamme asiakkaidemme luottamusta. Pyrimme herättämään luottamusta kunnostettuihin tuotteisiin vähentääksemme uusien tuotteiden ylikulutusta ja mahdollistaaksemme siten kiertotalouden kaikkien teknisten tuotteiden kohdalla. Tässä mielessä digipalvelusäädös on Back Marketille mahdollisuus vahvistaa sitoutumistaan asiakkaiden suojelemiseen.

Digipalvelusäädöksen artiklan 24(2) mukaisesti Back Market julkaisee "tietoa palvelun keskimääräisistä kuukausittaisista aktiivisista vastaanottajista unionin alueella, laskettuna viimeisen kuuden kuukauden jakson keskiarvona". Tämän julkaisun tarkoituksena on määrittää, onko todennäköistä, että Back Market luokitellaan digipalvelusäädöksen merkityksessä "erittäin suureksi verkkoalustaksi", joka tavoittaa keskimäärin vähintään 45 miljoonaa kuukausittaista aktiivista vastaanottajaa EU:n alueella.

Tämän artiklan mukaisesti Back Market korostaa täten, että 30. kesäkuuta 2023 ja 31. joulukuuta 2023 välisellä ajanjaksolla Back Marketin markkinapaikan keskimääräinen kuukausittaisten aktiivisten vastaanottajien määrä EU:n alueella oli reilusti alle 45 miljoonaa. Back Market julkaisee päivityksiä yllä mainitun digipalvelusäädöksen mukaisesti. 

6. Riita-asian ratkaiseminen 

Siinä tapauksessa, että käyttöehtojen tai JUNG S.A.S:n kanssa muodostetun suhteen syntymiseen, solmimiseen, toteuttamiseen, tulkitsemiseen tai validiuteen liittyy riitatilanne, Ostajaa ja JUNG S.A.S:ää pyydetään ryhtymään tarvittaviin toimiin sopuisan ratkaisun saavuttamiseksi riita-asiassa.

Ostajalle ilmoitetaan, että hän voi halutessaan saada veloituksetta käyttöönsä kuluttajasovittelijan, jotta riita-asia JUNG S.A.S:n voidaan ratkaista sopuisasti. Tätä varten Ostaja voi käyttää Euroopan komission perustamaa ilmaista riita-asioiden verkkoratkaisualustaa, joka on saatavilla tätä linkkiä napsauttamalla.

Jos Ostaja ei halua hyödyntää sovittelua, jos sovittelu ei ole onnistunut tai jos jokin muu sellainen toimi on epäonnistunut, joihin Ostaja olisi voinut ryhtyä pyrkiäkseen saavuttamaan sopuisan ratkaisun riita-asiassa JUNG S.A.S:n kanssa, Ostaja voi viedä asian toimivaltaiseen tuomioistuimeen siinä paikassa, jossa hän asui sopimuksen tekemisen tai haitallisen tapahtuman hetkellä, siinä paikassa, jossa JUNG S.A.S:n rekisteröity toimipaikka sijaitsee, tai siinä paikassa, johon Tuote todellisuudessa toimitettiin.

Näytä PDF